אחד החששות הכי גדולים של מי ששוקל לקנות רכב חשמלי הוא "מה יקרה אם אגמר בלי סוללה באמצע הדרך?". כולנו רגילים לתדלק רכב בנזין תוך דקות ספורות, אבל כשזה מגיע לרכבים חשמליים, התכנון הופך לחלק בלתי נפרד מהנהיגה. אז מהו באמת טווח הנסיעה של רכבים חשמליים? איך אפשר לשפר אותו? והאם כדאי לחשוש מ"חרדת טווח" (Range Anxiety)?
כמה באמת מחזיקים רכבים חשמליים על טעינה מלאה?
הנתונים הרשמיים של יצרני הרכב מציינים טווח נסיעה מסוים, אך במציאות הטווח משתנה בהתאם לסגנון הנהיגה, הטמפרטורה, העומס על הרכב ותנאי הדרך. להלן כמה דוגמאות לטווחי הנסיעה של הדגמים הפופולריים:
- טסלה מודל 3 (Long Range) – עד 602 ק"מ לפי נתוני היצרן, בפועל סביב 500-550 ק"מ.
- יונדאי איוניק 5 – עד 507 ק"מ, בפועל כ-400-450 ק"מ.
- BYD Atto 3 – עד 420 ק"מ, בפועל כ-350-380 ק"מ.
- MG ZS EV – עד 320 ק"מ, בפועל כ-250-280 ק"מ.
כפי שניתן לראות, הטווח בפועל נמוך מהטווח הרשמי – וזה קורה בגלל הבדלים בתנאי הדרך ושימוש במערכות כמו מיזוג אוויר וחימום.
מהם הגורמים שמשפיעים על טווח הנסיעה?
1. מהירות הנהיגה
ככל שנוסעים מהר יותר, כך הסוללה מתרוקנת מהר יותר. מהירות גבוהה גורמת ליותר התנגדות אווירית, מה שמעלה את צריכת האנרגיה של הרכב.
2. שימוש במיזוג אוויר או חימום
מערכות הקירור והחימום הן בין הצרכניות הגדולות ביותר של הסוללה. הפעלת מזגן בקיץ או חימום בחורף יכולה להפחית את הטווח ב15-30%.
3. עומס על הרכב
ככל שהרכב כבד יותר (יותר נוסעים, מטען כבד), כך הוא צורך יותר חשמל.
4. סגנון נהיגה
האצות חדות ובלימות חזקות גוזלות יותר אנרגיה ומקטינות את טווח הנסיעה. נהיגה חלקה תאפשר לכם למצות את הטווח.
5. תנאי הדרך
עליות וירידות משפיעות מאוד על הצריכה – בעליות הרכב צורך יותר אנרגיה, ובירידות אפשר להחזיר קצת אנרגיה דרך בלימה רגנרטיבית.
6. טמפרטורה חיצונית
סוללות לא "אוהבות" טמפרטורות קיצוניות. קור עז יכול להפחית את טווח הנסיעה בעד 20-30%, בעוד שחום גבוה גם יכול לפגוע בביצועי הסוללה.

איך להגדיל את טווח הנסיעה?
נהגו רגוע והימנעו מהאצות חדות
הימנעו מתאוצות מהירות ושמרו על נהיגה חלקה ויציבה – זה ישפר משמעותית את הצריכה.
נצלו את הבלימה הרגנרטיבית
רוב הרכבים החשמליים מצוידים בבלימה רגנרטיבית (Regenerative Braking) שמחזירה חשמל לסוללה. הגדרת מצב בלימה רגנרטיבית גבוהה תעזור לכם להאריך את הטווח.
תכננו את המסלול מראש
אם אתם יוצאים לנסיעה ארוכה, בדקו מראש היכן יש עמדות טעינה, כדי להימנע מהפתעות בדרך.
הימנעו משימוש מוגזם במזגן ובחימום
במקום לקרר או לחמם את כל תא הנוסעים, השתמשו בחימום המושבים או האוורור המקומי.
בדקו את לחץ האוויר בצמיגים
לחץ אוויר נמוך בצמיגים מגביר את צריכת האנרגיה. הקפידו לבדוק את לחץ הצמיגים לפחות פעם בחודש.
הימנעו ממשקל עודף ברכב
הפחיתו עומס מיותר בתא המטען, במיוחד בנסיעות ארוכות.
בצעו טעינה חכמה
טעינה עד 80% לשימוש יום-יומי עוזרת לשמור על אורך חיי הסוללה. טעינה ל-100% שמורה לנסיעות ארוכות בלבד.
טעינה נכונה – איך לתכנן נסיעות בלי חרדת טווח?
כדי למנוע מצב שבו נגמרת לכם הסוללה באמצע הדרך, כדאי לאמץ כמה הרגלים:
- התחילו נסיעה עם לפחות 80% סוללה – במיוחד בנסיעות ארוכות.
- תכננו עצירות טעינה מראש – שימוש באפליקציות כמו "PlugShare" או "EV Meter" יעזור לכם למצוא עמדות זמינות.
- הימנעו מהגעה לפחות מ-10% סוללה – רצוי להתחיל לחפש עמדת טעינה סביב 30%.
האם חרדת טווח היא באמת בעיה?
"חרדת טווח" (Range Anxiety) היא הפחד להיתקע בלי סוללה, אבל עם התשתיות הקיימות היום בישראל ובעולם, החרדה הזו מתחילה להיעלם. כיום, עם טווחי נסיעה משופרים ועמדות טעינה רבות יותר, רוב הנהגים מתרגלים מהר מאוד לרכב חשמלי ומבינים שהטעינה פשוטה כמעט כמו תדלוק.
סיכום – איך למקסם את הטווח?
רכבים חשמליים כיום מציעים טווחי נסיעה מרשימים, אך כדי להפיק מהם את המקסימום צריך להבין איך להתנהג נכון על הכביש. נהיגה חלקה, תכנון טעינות מראש, הפחתת שימוש במזגן ובלימה רגנרטיבית – כל אלו יכולים להאריך משמעותית את טווח הנסיעה ולמנוע חרדת טווח. עם קצת הסתגלות, תגלו שהחיים עם רכב חשמלי פשוטים, חסכוניים ויעילים!